Fritidsråd 2017-01-27

Representanter från alla avdelningarna på Simrislund träffar Matilda, skolans socionom för att diskutera frågor som rör alla barn på fritids. Detta är viktigt för samsyn, inflytande och likvärdighet. Här kommer protokollet.

Närvarande:
Annabell, Liam, Ella (Briggen)
Tilde, Freja (Fyren)
Thilde, Amanda (Ankaret)
Hilda (Bojen)

Från förra mötet: Briggen och Fyren berättade att de pratat om hur man kan säga snälla saker till varandra. Ex: Hjälpa till, fråga om nån vill ha hjälp, bjuda på kalas, säga att man har fina kläder, fråga om någon vill leka, säga att någon har fina saker. Om någon är arg för att en annan säger eller gör något dumt kan man säga: ”det är inte kul att du gör så här” eller ”nej, jag vill inte”.

Vi pratade om barnkonventionen, barnets rättighet att få vila och leka. Finns det platser för vila? Får alla möjlighet att leka fritt?

Fyren: Svårt att hitta ställen där man kan vila eller vara ifred. Ibland kan man hitta lugn inne på dockis, beror på vilka som är där och leker. Ibland i 1b:s klassrum. Ibland när man är i små rum så kommer några in och gör dumma saker. Då ska man hämta en vuxen. Vi vet vem vi ska hämta. Det är bra, vi vill inte att den vuxna är med inne och leker.

Bojen: Finns ingenstans man kan vara själv. Lättare på Båten (källaren). Där finns större plats att leka i fred. I rummet med X-boxen är det nästan alltid samma barn som är i. Man lovar varandra att spela i en viss ordning, därför är det vissa som aldrig får spela. Alla har fått prova en gång, men oftast är det samma som är där. Det är orättvist. Man skulle ha nån sorts kö så det inte alltid är samma.

Briggen: Man kan hitta ställen. I fsk A:s klassrum är det många som vill vara, då kan det bli trångt. Många som vill leka med samma saker. Man kanske kan göra ett kösystem eller göra fler roller i leken.

Ankaret: Svårt hitta lugnt ställe. 2c:s klassrum kan ibland vara lugnt.

Briggen har förslag att vi skulle ha ett särskilt rum där det finns madrasser, kuddar, filtar, mjukisdjur och annat mysigt. Där kunde man få vila, sova, ha massage, lyssna på lugn musik.

Utemiljön ang ombyggnaden/tillbyggnaden: Nackdelar: en del leksaker t ex bollar hamnar innanför staketet, då har vi frågat en vuxen. En del vuxna säger att vi barn får klättra in och hämta den andra säger att de hämtar den efteråt när barnen gått in så inga barn ska komma innanför staketet. Bra om alla säger samma. Fördelar: Det är mindre skolgård som gör att de vuxna ser alla barn bättre.

Bojen berättar om hälsotema: Vi har satt upp lappar där det står saker om hur man kan göra det bra för hälsan. Vi får prova på olika sporter.

Övrigt: Ankaret skulle också vilja vara nere i Båten.

Dagens representanter från Briggen och Ankaret är med i festkommittén till vinterfesten som vi ska ha i Båten. Nästa fredag kl 13.00 träffas festkommittén i 1:as klassrum. Festen blir fredagen innan sportlovet. Alla barn får inte plats samtidigt så det blir två olika tider man kan komma på festen. De som är med i festkommittén är med hela tiden.

Att diskutera på avdelningarna: Barnkonventionen; Rätten till vila och lek. Hur kan vi göra för att få möjlighet till vila och att alla har möjlighet att leka med det man vill? Vad är bra med vila och lek för barn? Varför är det en rättighet tror ni?

Skriv gärna i en bok som ni kan ha som ”fritidsrådsbok” och som representanterna kan ha med sig varje gång.

Tack för ett bra fritidsråd alla som var med!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *